De haven van Rotterdam is de grootste van Europa. Enorme schepen varen iedere dag weer ons land binnen in deze haven. Jasper van Vliet, Inspectie Leefomgeving en Transport, pleit voor het gebruik van drones en satellieten tijdens inspecties. Alle boten bezoeken en met mensen inspecteren is een onrealistisch plan. Per dag komen er zo’n 75 schepen Rotterdam binnen. Een inspecteur kan die nooit allemaal bezoeken en moet daarom kiezen welke schepen hij wel of niet controleert.
De Inspectie Leefomgeving en Transport zijn al een tijdje met drones aan het controleren. Zo hebben ze in 2022 gedurende het jaar 44 containerschepen gecontroleerd, wat 11 overtredingen opleverde. Ze willen het aantal drones op het water nu fors verhogen.
Hoe het werkt:
Onder de drones hangt een camera die vanuit de lucht voorbijvarende containerschepen fotografeert. Die foto’s kunnen van dichtbij gemaakt worden. Inzet van een helikopter is daardoor niet meer nodig.
Satellieten:
En Van Vliet wil dat schepen zich ook buiten de havens aan de regels houden, daarom pleit hij voor het gebruik van satellieten als aanvulling op de drones. “Ze komen tijdens hun reis op allerlei momenten langs bewoonde gebieden en we willen dat de schepen zich ook daar aan de regels houden”, zegt hij. Dit zouden ze dan kunnen controleren via een satelliet. “Voordat een schip Nederland bereikt, kunnen we bijvoorbeeld beoordelen of de rookpluim groter is dan normaal of groter dan verwacht. Als dit zo is, weten we al voordat het schip binnenvaart dat we een controlebezoek moeten uitvoeren.”
Rijkswaterstaat vindt drones ook wel interessant. “We willen uiteindelijk een landelijk dekkend netwerk van autonome drones.” melden ze. Bij de verkeerspost in Nijmegen werd onlangs een presentatie gehouden. De drones zouden moeten worden ingezet bij incidenten en sturen dan live videobeelden door naar hulpverleners.
Antwerpen heeft de Wereldprimeur:
In Antwerpen voeren autonome drones al dagelijks vluchten uit in het havengebied. Port of Antwerp-Bruges heeft op 5 mei jongstleden het D-Hive drone-in-a-box-netwerk gelanceerd. Dit deden ze samen met DroneMatrix, Skeydrone en Proximus. Ze verwachten dat het netwerk een “belangrijke bijdrage gaat leveren aan de algemene veiligheid in de haven”. Het D-Hive-netwerk dekt het meer dan 120km2 grote havengebied af met zes geautomatiseerde drones. De zes extra paar ogen in de lucht helpen de havenautoriteit om het gebied te “beheren, inspecteren en controleren”.
De haven zet de drones in voor onder andere ligplaatsbeheer, monitoring, inspecties van infrastructuur, olievlek- en drijfvuildetectie en voor ondersteuning van de veiligheidspartners bij incidenten. De dronevluchten worden van afstand bestuurd vanuit een Command &Control Center in de haven. Het project in Antwerpen vertegenwoordigt wereldwijd ook de eerste toepassing van BVLOS-vluchten (Beyond Visual Line of Sight, dus buiten het zicht van de piloot) op deze schaal in een complexe industriele omgeving.
Tasten drones de privacy aan van de binnenvaart?
Voor handhavers is het misschien een handig hulpmiddel voor controle vanuit de lucht, maar de drones zorgen wel voor toenemende onvrede bij binnenvaartschippers. Dat meldt de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV). Want de schippers die aan boord wonen van hun vrachtschip vinden dat de drones inbreuk maken op hun privacy. Ook voelt men zich voortdurend overgecontroleerd. “Er wordt vergeten dat het schip ook onze woning is. Niemand vindt het normaal om in een woonwijk met een camera langs een slaapkamerraam te vliegen. Maar bij vrachtschepen, waarop gezinnen ook een huiselijk leven hebben, gebeurt dat wel. Soms hangen ze echt langdurig boven het schip. Beelden worden vernietigd, zeggen ze dan. Maar of dat echt gebeurt is de vraag,” zegt ASV-voorzitter Gerberdien le Sage.
De klachten blijven nog steeds binnen komen bij de ASV. “Op het Hollands Diep al 2 keer rond de stuurhut een drone gehad. Vreselijk!”, schrijft één van de schippers. “Ze mogen ze niet boven ons vliegen vanwege de privacy maar wel naast! Dus naar binnen gluren mag blijkbaar wel!”, schrijft een andere schipper.
Als mogelijke oplossing zou de ASV graag zien dat de drones van inspectiediensten duidelijk herkenbaar worden. “Wij willen van een afstand kunnen zien waar een drone toe behoort (Politie, Rijkswaterstaat, ILT) en een meldpunt in geval van overlast/intimiderend gedrag”, verklaart Sunniva Fluitsma van de ASV. “Maar eigenlijk willen we vooral dat men dit soort middelen zo beperkt mogelijk inzet, mede omdat wij al zo ontzettend gecontroleerd en gevolgd worden. We willen ook garanties dat er geen beeldmateriaal bewaard wordt. Ook willen we niet dat men zo vliegt dat men in de stuurhut/roef kan kijken.”
Bronnen:
About Author
Gelukkig zijn al deze controlerende maatregelen voor onze veiligheid in ons `democratisch` Europa!
Waren de leiders, destijds in de DDR ook zo bezorgd voor hun burgers in de door ons zo verfoeide controle-staat?