De komende jaren gaan de ziekenhuizen in Heerenveen en Sneek verdwijnen. Een nieuw ziekenhuis in Joure, dat 250 miljoen gaat kosten, moet de beide ziekenhuizen vervangen.
Volgens de verschillende partijen is het plan zeer ingrijpend: met name voor de betrokkenen in Sneek en Heerenveen. Die plaatsen raken “hun” ziekenhuis kwijt. Patiënten en medewerkers rond die plaatsen zullen langer moeten reizen naar het nieuw te bouwen ziekenhuis in Joure.
Om tot drie ziekenhuizen te komen, moet Antonius fuseren met de nieuwe ziekenhuiscombinatie MCL-Tjongerschans. Naast de afzonderlijke toestemming van de betrokken ziekenhuizen, moet ook de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en Autoriteit Consument en Markt (ACM) toestemming geven.
Maar eerder had de Autoriteit Consument & Markt grote kritiek op fusies van ziekenhuizen: “Een fusie tussen ziekenhuizen leidt niet tot een betere zorg.” Dat concludeerden ze na onderzoek van fusies tussen veertien ziekenhuizen in de jaren 2007-2013. Bestuurders van ziekenhuizen gebruiken vaak het argument dat een fusie goed is voor patiënten, omdat de kwaliteit van de zorg zou verbeteren. “Dat zien we niet terug in de onderzoeksresultaten”, zei ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn destijds.
Uit onderzoek van de toezichthouder bleek verder dat fusies in het verleden hebben geleid tot hogere prijzen voor operaties en andere ingrepen. In 2017 publiceerde het Financieel Dagblad daarover. Dat onderzoek liet duidelijk zien dat de prijzen van fusieziekenhuizen in de afgelopen jaren meer zijn gestegen dan bij niet-gefuseerde ziekenhuizen. Het verscherpte toezicht zou toendertijd in verschillende situaties kunnen leiden tot een fusieverbod. Dit gebeurde echter nog maar één keer, bij de beoogde fusie tussen het Stichting Albert Schweitzer Ziekenhuis en de Rivas Zorggroep.
De NZa constateerde in 2015 al dat het risico op prijsstijgingen groot is bij fusies. Daarom werd gepleit voor een grens van een maximale prijsstijging van vijf procent na een fusie. Op basis van dat criterium hadden acht van de dertien fusies sinds 2011 niet goedgekeurd mogen worden. Volgens de ACM wordt de roep steeds luider om bij een ziekenhuisfusie te toetsen of het publieke belang er wel wat aan heeft. Op dit moment hebben de beide toezichthouders hier geen wettelijke bevoegdheden op.
In Sneek zijn verschillende medewerkers emotioneel onder de situatie:
“Als je diep in mijn hart kijkt, zou ik het liefst ons ziekenhuis behouden”, zegt Anita Boreas van de medische staf in Sneek. “Het heeft grote gevolgen voor patiënten en medewerkers. Maar het kan niet anders, het personeelstekort is groot. Een kwart van de basisartsen wil er niet meer werken. Dat houden we niet niet vol”, zei Boreas tegen Omrop Fryslân.
Wat alle gevolgen zijn, moet nog goed worden onderzocht. Ook hoe de financiering van het plan eruit komt te zien. Sneek is over tien jaar aan nieuwe huisvesting toe, maar dat geldt niet voor Heerenveen. Dat betekent bijvoorbeeld dat aan het afstoten van het ziekenhuisgebouw in Heerenveen veel hogere kosten zijn verbonden.
Zoals gezegd gaat dit plan over de lange termijn, over het jaar 2030 en verder. Op dit moment spelen ook nog andere ontwikkelingen. Het MCL en Tjongerschans zitten in een fusietraject. Dit traject staat los van het lange termijnscenario. Het fusietraject tussen MCL en Tjongerschans gaat door volgens de tussen de beide ziekenhuizen gemaakte afspraken.
About Author